Teknik 3: Guru Tidak Dibenarkan Memuji Diri Si Pelajar

Teknik 3: Guru Tidak Dibenarkan Memuji Diri Si Pelajar

Dalam motivasi Islam, puji-pujian adalah alat mendorong perubahan tingkah laku dari yang negatif menjadi positif. Puji-pujian yang dapat melakukan perubahan itu adalah pujian yang tidak ditujukan kepada diri pelajar yang dipuji.

Contoh pujian yang ditujukan kepada diri orang yang dipuji adalah:

"Pandai!"
"Kamu budak pandai."
"Kamu sungguh pintar."
"Bijak!"
"Bijaknya kamu."

Puji-pujian yang ditujukan kepada diri pelajar itu boleh mencipta kesan-kesan positif:

1. Pertama kali pelajar mendengar dirinya dipuji dia mungkin berasa sangat seronok menerima kata-kata pujian itu.

2. Pelajar mungkin menjadi suka kepada guru yang memuji.

Puji-pujian seperti itu mencipta lebih banyak kesan-kesan negatif ke atas pelajar:

1. Apabila puji-pujian seperti itu diulang berkali-kali, pelajar mungkin melihat pujian itu tidak ikhlas, dibuat-buat.

2. Pujian itu dianggap ada motif tersembunyi di sebaliknya.

3. Pelajar mungkin melihat gurunya seorang yang manipulatif dan dirinya sedang cuba dimanipulasi oleh si guru.

4. Pelajar boleh menjadi 'perasan', dalam erti kata dia yakin dirinya seorang budak yang bijak, padahal dia tidaklah sebijak mana.

5. Hasil kerja si pelajar itu tidak bertambah baik.

6. Tingkah laku negatif pelajar tidak berubah kepada yang lebih positif.

7. Persepsi-diri si pelajar boleh menjadi herot-perot.

Justeru, puji-pujian yang ditujukan kepada diri si pelajar mencipta lebih banyak kesan negatif daripada kesan positif.

------

Nota: Tuan akan menerima semua posting blog ini secara percuma. Tulis alamat emel tuan dalam jendela yang disediakan di tebing kiri blog ini.


1 comment:

  1. Jazakallahu khairan kathiran Tuan.
    Perkongsian bernas.
    herot-perot , lama tak dengar. hehehe :)

    ReplyDelete